Diddi

Alla inlägg under februari 2015

Av Diana "Diddi" - 23 februari 2015 21:32

Varit på bvc mkänna lltuss idag. Majsen fick följa med då jag ville hon skulle titta till utslagen. Juni var pigg o glad o vägde idag 9180gram o var 70cm lång. Fortfarande lite knubbig mot längden. Men som vi kom fram till så kommer mycket försvinna när vi tar bort kortison inhaleringarna, för även de minsta samlar vätska..
Majas utslag var bättre idag men syns fortfarande. Så hon tyckte vi kunde ringa vc o få en tid där för det lät tydligt som en allergi/överkänslighet. Numera blir hon rödflammig i ansiktet om hon äter smöret från frukost mackan.. Och idag har hon fått lite mjölk o dricka o hade prickar på bröstet ner mot magen såg jag ikväll.. Annars brukar hon inte vilja dricka så mycket mjölk. Köper jag en liter så brukar jag i snitt få kasta 9dl.. Dricker själv sparsamt med mjölk då jag oxå kan få reaktion i magen av det. Så imorgon eftermiddag ska hon på vc o träffa en doktor som förhoppningsvis kan ge oss lite svar..
Ska sätta mig i telefon imorgon oxå o kolla lite med öronmottagningen hur vi ska göra.. Förvisso bara två veckor tills vi ska dit men att höra att hon har ont i öronen igen en vecka efter avslutad Pencilinkur känns inte det minsta kul o jag vill inte proppa mina ungar fulla med mediciner!!
Klantarna på barnmottagningen har skickat mig en tid i slutet av mars fast det var bestämt en tid i början av mars.. Så jag inväntar svaret från Majas vc besök imorgon om hon oxå blir remitterad dit kanske de kan ge oss en gemensam tid..

Annars börjar vi nog * Pepparpeppar* känna oss lite piggare.. Lite hosta kvar men den kan man ju få dras med ett tag.
Börjar få lite ångest över att snart behöva söka nytt jobb.. Är ju inte så bara när man har två små.. Men den dagen skjuter vi på lite till..
Här hemma brukar inte barnen somna före åtta eller iaf inte juni men idag sov de båda innan halv åtta.. Men frågan är om jag inte kommer få sota för det i natt eller tidigt tidigt imorgonbitti.. Det visar sig. Därför ska jag ta o hoppa i lopplådan nu så kanske man orkar morgondagen oxå!

Hoppas ni haft en trevlig helg!
Carpe Diem!

Av Diana "Diddi" - 19 februari 2015 21:04

Tröttheten slår mot mig men kan inte riktigt slappna av.. Igår kväll blir Maja hysterisk o ska inte äta välling. Hon bara skriker o gråter o säger hon har ont i magen. Tar tempen som visar 38.5 väntar tio minuter o tempar 40.0 hon börjar skaka o knyter händerna. Slänger på oss kläder o åker till akuten. Så snabbt ska inte febern stiga. Väl där så hinner de bara ta tempen innan hon kräks. Vi får åka hem o tror det är magsjuka. Men hon kräks inte mer o vid elva får hon en feber topp på 41.2 men vid tre i natt vänder det. Hon vaknar o vill ha välling, får vatten. Tempar 37.7 i morse vill hon ha välling igen så det får hon.. Och där efter är mat intaget enormt. Hon har ätit som en häst idag. Varit feberfri hela dagen oxå. Kasst med sömn men hon har inte velat sova på dagen utan har hittat på massor att göra. Ute var det trist för de gick inte o gräva snökoja ;-) Så jag betvivlar mer o mer att det var/är magsjuka. Vi stora har inga känningar på det. Juni är lite gnällig idag men har sovit lite dåligt..
Börjar tro att det var febern som gjorde att hon kräktes eller att hon fick någon typ av reaktion på någon mat.. Men ska till bvc på måndag så jag ska ta upp det då!

Juni till stå o gärna gå hela tiden.. Även om hon inte behärskar gången än så ska hon gå.. Hela hela tiden! " Pratar" o pratar gärna när hon är lite trött.. Klättra i sängen är jättekul o jag brukar vakna av stånkandet när hon håller på o ställer sig upp. När hon står där o tittar hör man öh öh aaa! Och ett solskensleende när någon vaknar ;-)

Idag fyller mosters prinsessa 1år o jag ville så gärna åka dit på kalas på lördag men vågar inte riktigt ifall det är magsjuka hon har haft trots allt.. För fy om hon skulle smitta dom.. Nej, ännu en hemma helg får det bli.
Det jobbiga är att jag måste in o handla imorgon. Men mat måste man ju ha...

Dags att leta reda på den där John blund o hoppas natten erbjuder några fler timmar..
Trevlig helg!

Av Diana "Diddi" - 15 februari 2015 21:00

För tre år sen trodde jag att Maja kulle födas. Att vi sen fick vänta en månad till var en annan historia. Läste precis ett gammalt inlägg. Då vi gick i väntans tider med vår nu allt för stora tjej!
Maja har blivit så duktig på att gå utan blöja. Så nu använder hon det nästan bara på nätterna. Jag letar kiss skydd att ha i sängarna men energin till att leta har inte sträckt sig så himla långt. Men det börjar bli dags nu. Hon funderar mycket på varför hon måste ha blöja på kvällen o frågar nästan varje kväll.. Men av tyngden på blöjan på morgonen verkar det vara en nödvändighet. Vi får se hur vi gör. Det viktiga är att hon får göra det i sin takt.
Hon vill alltid hjälpa till med ALLT! På gott o ont. Just nu är hon inne i en gömma grejer period. Allt hamnar såklart under hennes säng. Allt från nappar till mackor hon inte vill äta upp.. Så det är ett evigt plockande!
Juni är snart åtta månader.. Hon klättrar o klättrar o klättrar, sen tror hon att hon kan gå mellan varven. Reser sig mot allt som hon får stöd mot o släpper taget o tror att hon kan stå o gå iaf.. Kommer hon inte upp blir hon skit förbannad o sätter till surläppen o låter som en siren. Just nu äter hon gröt utan problem o får i sig en portion men någon annan mat är hon inte så intresserad av. Förutom majskrokar då förstås.. Men ska försöka vända på det o ge henne riktig mat på förmiddagen istället o gröt till middagen o se om hon äter bättre då.. Dock inga tänder ännu. Majsen hade två tänder vid denna tid. Men ingen biss i sikte ännu..
Gubben var upp på vc igår o fick sig en kur Pencilin. Bihåleinflammation..
Jag har haft bra med energi idag o tagit mig ut på tre kortare promenader o lekt ute med majsen i en o en halv timme. Håller på o testar o ser hur hon orkar dagarna så jag vet om jag vågar skicka henne på dagis på tisdag.. Men det verkar som att hon orkar iaf.

Kanske ser vi snart ett slut på denna sjukstuga oxå.

Glada nyheter igår på morgonen då gubbens syster fick en liten flicka. En alla hjärtansdag tjej :-) Roligt med fler kusiner till barnen!

Hoppas ni haft en trevlig helg!
Carpe Diem

Av Diana "Diddi" - 9 februari 2015 21:32

Vi bytte kräksjukan mot öroninflammation. Jag åkte in på jour tid i lördags efter en helvetes natt o två tre timmars sömn. Visade sig vara en kraftig öroninflammation där jag till o med fått blåsor på trumhinnan. Så lite (myket ) Pencilin till mig. Idag ringde jag upp o fick tid för de övriga i familjen. Maja gick fort o konstatera att det är en till inflammation o Pencilin till henne, juni var lite röd på ena örat o det märks så väl på henne att hon är irriterad o har ont men det var så lite rött så vi skulle avvakta några dagar o var hon likadan då så skulle vi ringa upp igen o se om det blivit värre.. Gubben var lite röd i halsen men det var så lite så de trodde de skulle gå över av sig själv. Så inget dagis för majsen denna vecka heller. Hon var förkrossad när jag sa att hon inte kunde gå dit imorgon.. Men hon som inte brukar sova middag somnade sittandes i mitt knä idag. Tydligt att hon inte orkar dagis då enligt mig. Så vi myser på i vår sjukstuga denna vecka oxå men nu vågar vi iaf vara ute bland folk igen. Och som hon saknat det. "men mamma, om jag inte kan åka till dagis. Kan jag få åka till mormor o Tore då?" så jag lovade henne det om vi var lite piggare imorgon. Bara att hoppas, saknar oxå bästa mamma/mormor. Juni skiner som en sol när hon hör hennes röst i telefonen.

Juni är snart sju o en halv månad. När hon blev sju månader kom hon ju på att hon kunde klättra. Well, nu har hon kommit på att hon kan resa sig upp mot gåstolen o så går hon två steg o sen viker sig benen på henne. Att åla fram till soffan o dra sig upp till stående är oxå en riktig hit. Varit dålig i magen i en vecka o lite trög att få i annat än flaska men det verkar som att det är påväg åt rätt håll även där.

Maja fick post idag o sken som en sol när jag berättade att det var inbjudan till ett kalas för en tjej på dagis. "åh mamma får jag gå nu?!?" älskade unge. Så vi får se om hon är pigg tills dess så ska hon självklart få gå på kalas :-)

Nu jag försöka planera in veckan o se vad vi ska hitta på både i aktiviteter o mat.
Hoppas ni haft en trevlig helg o veckan blir toppen.
Kram från oss

Av Diana "Diddi" - 4 februari 2015 20:50

Bantarsjukan har slagit till i vårt hus! Vilket helvete! Det började med mig natten till tisdag vid tio tiden på kvällen. Vid ett vaknar jag till o hör Maja skrika o spy. Strax därpå springer D in på toa.. Och helvete var på gång. Juni sover hela natten men på morgonen var hela hon kladdig i nr 2.
Maja o jag ligger på soffan för hon har svårt att slappna av så jag sätter igång tvn som vi båda slumrar till..
Igår handlade det om att vila o röja. D tog hand om barnen o jag skötte saneringen. Trodde att jag skulle få i Maja lite välling men den kom upp lika fort till kvällen. Men natten blev lugn. Och idag har vi fortsatt saneringen o fått i Maja både mat o vätska o så ville hon så gärna ha välling ikväll igen men en klunk tog hon innan hon kräktes igen. Antar att det dels är lite kraftigt men oxå att det är lite psykiskt att hon drar det till att det var det som satte igång det. Men vi får försöka med annat så länge. Hon får i sig både vatten, fruktsoppa, glass, fiskpinne o lite mos o mjölk. Men ikväll tog det stopp..
Nu sover de båda o juni har jag fått i lite gröt o flaska samt vätskeersättning. Maja vägrar vätskeersättningen men jag hoppas hon blir piggare imorgon. I morse vaknade hon med över 39 i feber Men vi fick mer den under dagen iaf. Får se hur natten går.

Känner mig lite piggare själv iaf o är glad för att det finns nyponsoppa. Igår kom syrran ut o lämnade en påse förnödenheter på trappen o sen kom barnens farfar ut med lite glass o yoghurt. Tackar o bockar för det!

Imorgon ska vi se om Maja fått lite mer energi o kanske gå ut o leka lite så vi får lite frisk luft. Vädrat för glatta livet o är riktigt glad att jag skaffade mig en ångtvätt. För fy fan vad äckligt allt känns efter detta.. Kokat nappar o flaskor o tvättmaskinen går varm. Men snart är nog även vi på fötter :-)

Hoppas ni andra har haft en trevligare början på veckan o att ni slipper detta..
Trevlig kväll..

Av Diana "Diddi" - 1 februari 2015 22:10

Legat däckad sen i fredagskväll. Över 39 i feber, man är inte kaxig då inte.. Men idag var det som bortblåst. Vet inte om de två extra timmarna i morse gjorde susen men gött var de. Börjat reda ut hemmet igen o till och med en liten promenad fick det bli. Tänkte att det är lika bra o hugga i det medan jag ändå har viljan. Så lätt att bli soffpotatis när man haft något att skylla de uteblivna promenaderna på. Men idag blev det en kort vända på en tjugo min. Gött! Imorgon tar vi en till sån vända o sen lägger jag på tio minuter tills jag är uppe i en timme igen. Sen är det dags att lägga på lite tempo. Försöker behärska mig O inte äta för mycket fika o godis. Lätt att tycka de är lite för gott..

Juni hon klättrar o klättrar. Varit förkyld o är fortfarande lite hostig o rosslig. Men annars en pigg tjej.
Maja är i trots o vägrar det mesta. Tycker däremot att hon är lättare att handskas med då D jobbar. Hon blir inte lika vrång o är lättare att prata med. Men är vi hemma allihop så gör hon allt hon inte får o testar mer än gärna gränserna. Hon måste komma till de stadiet då hon bryter ihop innan hon lyssnar annars står hon bara o hånskrattar o gör samma sak om och om igen. Lite trist att behöva gå så långt men vid det här laget har vi testat det mesta o det är inget som biter, ha in henne på sitt rum o hon skrattar o tycker det är skitkul. Men nu tar vi bort saker o efter att tre gånger fått bort saker bryter hon nu ihop om vi säger att vi tar något. Så vi kör på det för att prata med henne när hon är så är som att prata med en vägg. Men där emellan är hon underbar o vill gärna gosa o vara snäll.

Inte många knop denna helg men i får ta igen det en annan dag. Nu ska här sovas.
Natti natti.

Presentation


Diddi - Resan genom Livet.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

IVF nr1

Spraystart 24/10-10

Sprutstart 1/1-11

ÄP 12/1-11

ÄI 17/1-11

Testdag 30/1-11

Mens 24/1-11

Test resultat: Negativt

FET nr1

Började ÄL-test 2/3-11

ÄL 10/3-11

ÄI 16/3-11

Testdag 29/3-11

Mindre blödning 27/3-11

Test resultat: Negativt

Graviditet No.1

Den 23/6-2011 efter veckor av illamående och trötthet har jag vågat göra ett graviditets test som för första gången var POSITIVT!

Lite mer än 3års kamp är förhoppningsvis över. Håller tummar och tår!

Graviditet no. 2

Den 12/10-2013 fick jag åter igen se ett plus på stickan. Denna skatt är beräknad till den 22/6-2014

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards